melihat dunia ✿✿✿

Day 11 : time to say goodbye

leave a comment »

Kejap saja masa berlalu kan? Rasanya macam baru je sampai Perth, tup-tup dah sampai masa nak balik dah. Uhuks.

Kami sampai di epot Perth dalam lebih kurang jam 12.30 malam. Nak check in, kaunter tak bukak lagi, jadi kami cari port yang okey sikit untuk melepak. Ramai je orang yang ada kat epot tu, so takde lah risau tak selamat ke apa. Yang bagusnya kat epot Perth ni, ada sediakan beberapa pc berinternet. Jadi, untuk membuang masa yang ada, kami pun berinternetlah.Sempatlah beli bagasi tambahan kat Airasia.com setelah ditimbang-timbang melebihi kilo. Kui kui kui

Dah jemu berinternet, aku pusing-pusing sekitar epot tu. Bekal yang kami bawa (megi goreng yang kononnya nak makan kat epot) tak berusik pun. Keadaan yang sejuk sangat, tak tertahan dengan aircond sejuk tu. Aku lepak kat dalam prayer room. Ada kerusi kat situ. Nasib baik dalam bilik tu tak berapa sejuk. So tido kat situ. Sedar-sedar dah jam 5am. Ha, kelam kabut kejut kawan yg lain.Terus ke kaunter check in. Mak oii dah panjang sangat dah. Ampes betuilah kami ni, datang paling awal, tapi bila nak check in, paling last plak.

Lepas check in, kami terus berjalan laju ke boarding area. Kena beratur kat kastam plak. Kemudian kat imigresen. Everything okey, tapi one of my friend ada sangkut plak masa scan2 beg tu. Masa tu memang dah waktu-waktu terdesak dah. Lebih kurang jam 6 lebih gak.  Kami terus berlari ke depan flait, bagitahu kat pramugari tu ada sorang kawan kami masih sangkut.  Kami tunggu kat situ. Tak lama lepas tu, kami nampak bayang dia. Pheww lega. Rupanya dalam beg dia ada key chain yang besi2 tu. Tu yang dok sangkut tu. Hehe.

Perjalanan dari Perth ke Kuala Lumpur berjalan dengan okey. Beli makanan sebab tetiba perut rasa lapar. Aku yang bawak aud800 tu, adalah tinggal baki aud35. Hehe. Okeylah tu kan, daripada kawan-kawan aku yang bawak aud1000 tapi takde baki langsung. Ngeh ngeh ngeh.

Rindu la dengan perth. Ini adalah antara trip yang sangat fun dan best. Belum pn keluar dari bumi Perth, dah pasang niat nak datang kembali. Walaupun kena drive jauh dan berjam-jam, tapi tenang dan enjoy. Dan walaupun ada beberapa krisis dalaman (adatlah kan?) tapi keseluruhannya adalah sangat superb!

Perth, tunggu aku datang lagi!

Written by selipar.biasa

April 24, 2010 at 10:48 am

Posted in Australia, Perth

Day 10 : Fremantle, masa untuk shopping!

leave a comment »

Lepas bfast di hostel, dalam lebih kurang jam 8am, kami bertolak ke trains station. Jalan kaki tu adalah dekat 10-15 minutes dari hostel. Kawasan train ni lebih kurang macam komuter kat Malaysia. Tapi hidup di Australia ni, dorang depends on trust. Saling mempercayai.  Beli trains walaupun takde orang nak check tiket. Kalau kat Malaysia, boleh ke buat macam tu?

Perjalanan naik train tu lebih kurang 30-40 minutes gitulah. Sampai kat Fremantle (bandar pelabuhan), kami naik bus CAT (free saja) untuk ronda-ronda sekitar Fremantle. Dah habis satu round, kami pun berhenti kat e-shed market. Duit dah menjerit-jerit minta dibelanjakan. Hehe.

Kami soping di kedai nama Aussin. Owner dia Indonesian. Kalau kat forum tu, ramai yang dok promote kedai ni. So owner dia memang okey. Barang-barang dia okey. dan boleh tawar dapatkan rega rendah lagi.

Tengah soping-soping tu, laparlah plak. Kami pi makan kebab kat kedai Enfes Kebab. Halal. 😉 Lepas kenyang kami sambung lagi. Sampai jam 1pm kami di situ. Kami naik bus dan ronda Fremantle seround lagi naik bus CAT tu. Kemudian berhenti kat kedai makan Kailis Fish and Chips. Try makan kat situ pulak. Sebab sebelum ni kan dah makan kat Cicerellos.

Okey gaklah kat Kailis ni. Sempatlah beli eskrem setiap sorang kami dan makan kat park. Lepak-lepak kat park dekat situ. Dah puas melepak, kami pun memulakan langkah untuk balik ke bandar Perth.

Naik tren, turun kat Perth Central. Kemudian naik bus ke hostel. Rasanya lebih okey, daripada turun kat stesen pagi tadi. Ini kes malas menapak. Kalau naik bus, kira kurang sikit jalan kaki. Keh keh keh.

Lepas letak barang, kami pun pakat ronda-ronda sekitar hostel. Memandangkan ini malam terakhir kami di sini. Uhuks. Kami lepak kat taman dekat-dekat situ. Posing ambik gambar.

Makin lama makin sejuk. Tak tahan. so kami pun balik ke hostel. Nak prepare untuk dinner. Kami nak masak megi goreng saja.

Malam-malam ramai juga yang buat dinner kat dapur hostel tu. Macam-macam negara ada. So, kami pun pun masak-masak dan clearkan barang-barang mentah yang tak abis lagi. Kami sedekah je kat Natasya (hosmet aku tu) dan juga pada orang Myanmar yang sedang masak bersama-sama masa tu.

Kami dah siap-siap pesan pada receiptionist, untuk teponkan taxi pada jam 1130 malam untuk ke epot sebab flait kami jam 620am.  Kalau tak silap, taxi susah nak dapat kalau jam 2-3 pagi gitu. Jadi kami pun pakat pi awal ke epot. Lepak epot sajalah.